З початкової школи в основну: проблеми наступності


З початкової школи в основну: проблеми наступності

Перехід учнів з початкового в середню ланку школи - одна з педагогічно найбільш складних проблем, а період адаптації в 5-му класі - один з найважчих періодів шкільного навчання. В останні роки в педагогічній і психологічній літературі багато говориться про складності цього періоду навчання, що він став сприйматися мало не як об'єктивна криза розвитку дітей 9-10 років, що породжує серйозні педагогічні проблеми.

Підстав для такого твердження більш ніж достатньо: стан дітей в цей період з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю, зниженням інтересу до навчання та її результатами, з психологічної - зниженням самооцінки, високим рівнем ситуативної тривожності. Це означає, що збільшується число дітей, що зазнають значні труднощі при навчанні та адаптації до нових умов організації навчального процесу. Для них особливо важлива правильна організація адаптаційного періоду при переході з початкової школи в середню ланку,який розпочинається з 18.01.2016р. і триватиме до 1 листопада 2016р.

Перехідний період з початкової школи в основну позначається на всіх учасниках освітнього процесу: учнях, педагогах, батьках, адміністрації школи, фахівцях психолого-педагогічної служби. Часто наслідки бувають негативними, що обумовлено:
1. Об’єктивними чинниками труднощів адаптаційного періоду:
- новий класний керівник;
-  12 учителів – предметників замість одного у 1-4 класах;
- кабінетна система ;
- один урок на тиждень з ряду предметів.
 2.Суб’єктивними чинниками труднощів адаптаційного періоду :
2.1.Зміною соціальної обстановки;
2.2.Зміною ролі учня;
2.3.Збільшенням навчального навантаження;
2.4.Неузгодженість критеріїв оцінювання та вимог до перевірки зошитів у початковій і основних ланках освіти;
2.5. Зростання обсягів завдань і темпу навчальної діяльності,вимог до рівня виконання завдань;
2.6.Нестиковкою програм початкової й основної школи;
2.7.Відмінністю вимог з боку вчителів - предметників;
2.8.Зміною стилю спілкування вчителів з дітьми,
2.9. Збільшення частки самостійної діяльності учнів та обсягів домашніх завдань;
2.10.Зниження мотивації до навчальної діяльності.
2.11. Відсутність можливості проводити додаткові індивідуальні уроки з учнями, які не вивчили домашнє завдання, або пропустили урок, а він один на тиждень( як це було у 1-4 класах після уроків ).
2.12. Очікування батьків на продовження відмінного навчання дитини, фізично неможливе з її сторони.
 Спостереження за учнями, спілкування з ними в цей період показує, що вони дуже розгублені, не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимоги обов'язкові для виконання - до школяра вперше пред'являється багато вимог з боку багатьох людей. На п'ятикласника обрушується потік інформації з незрозумілими для нього словами, термінами. Є і така категорія дітей, які в силу свого емоційного стану, створюють безліч організаційних труднощів.
 Аналізуючи тест шкільної тривожності Філіпса проведений з нинішніми учнями 5 –го класу в жовтні 2015 року,ми одержали наступні результати :
1(5)- гімназійний клас – з 29 учнів – 7 ( 24 %) не завершили адаптацію у 1 класі), 2 дітей з високою тривожністю ( це страх не відповідності очікуванням батьків), 5 з підвищеною тривожністю ( низька фізіологічна опірність стресові, загальна тривожність у школі);
5-А клас – з 21 учня 11( 52 %) не завершили адаптацію у 5-ому  класі, 8 –діти з високою тривожністю( це страх не відповідності очікуванням батьків), 3- діти з підвищеною тривожністю( низька фізіологічна опірність стресові, загальна тривожність у школі);
5-Б клас – з 23 учнів 8  ( 35 % ) не завершили адаптацію , 1 з високою тривожністю( це страх не відповідності очікуванням батьків), 7- діти з підвищеною тривожністю( низька фізіологічна опірність стресові, загальна тривожність у школі).
 Як бачимо 37% сімей  нинішніх 5-х класів не враховують об’єктивні та суб’єктивні зміни в оточенні дітей , ставлять їм завищені вимоги і цим викликають у них ще більший стрес і збайдужіння до навчання.
 Серед перших кроків , які  мають сприяти успіху адаптаційного періоду  майбутніх п’ятикласників  такі :
Кроки класоводів :
1. Знайомство зі школою ІІ ступеня та майбутнім класним керівником .
2.Залучення майбутнього класного керівника  5-го класу до шкільного життя учнів 4-го класу
3. Вивчення індивідуальних особливостей  кожної дитини, проектування шляхів її розвитку .
Кроки практичного психолога:
 1. Діагностика  очікувань та тривог учнів, батьків , учителів , пов’язаних з майбутнім навчальним періодом, відповідна корекційна робота .
2. Вивчення індивідуальних особливостей  кожної дитини, проектування шляхів її розвитку .
 Кроки заступника директора :
1.  Взаємовідвідування уроків педагогами 4-х і 5-х класів ;
2. Завчасне складання навчальних планів, визначення їх варіативної складової, завантаження учнів у гуртках та  їхня участь у різних позаурочних заходах.
3. З’ясування рівня забезпечення підручниками.
Кроки для батьків :
- поінформованість педагогів  про стан здоров’я, матеріально – побутові умови майбутніх п’ятикласників, їхні стосунки з батьками, віросповідання.
 Успішність школяра залежить від рівня сформованості загально навчальних умінь та навичок, а відповідальність за їх формування несуть учителі початкових класів. Аби завчасно підготувати випускника початкової школи до продовження навчання в основній ланці, класоводи 1-4-х класів спрямовують діяльність у таких напрямах:
- розвиток мовлення дитини, формування вміння користуватися довідковою літературою :
- використання у навчальному процесі таких форм організації діяльності як екскурсії, дидактичні та рольові ігри, дискусії, практикуми;
- проведення інтегрованих та бінарних уроків з метою демонстрації зв’язків між різними галузями науки ;
- створення в колективі позивного мікроклімату, ситуації успіху,сприяння усвідомленню кожною дитиною власної значущості та цінності інших  особливостей.
 У школі проводиться робота з питання наступності. Щоб полегшити адаптацію 5-тикласників у закладі написано наказ, в якому визначено, які  вчителі працюватимуть у майбутніх 5-х класах
Задвірна Н.С.,Шпикуляк М.М., Пустовіт Н.М., - укр.. мова, література, Луцишина Г.І., Батрин Л.Ю., Хмельницька Л.С. – математика , Кучковський В.О.,Єгоров К.Е.- фізкультура,
 Кмитюк С.М., Куріленко А.Г.- історія,
Медвецька В.О.,Кучковська Т.Г.- зарубіжна література;
Данілова Т.В.- основи здоров’я;
Дячок О.О.- образотворче мистецтво;
Каракута О.Ф.- музичне мистецтво ;
 Моран О.І.- природознавство ;
 Гаврилюк З.К., Вигодянський М.О.- трудове навчання ;
 Антонишин П.П.- інформатика ;

 

  Кмитюк Н.В.,Рибак А.М., Дмитришена О.В.-англійська мова.
1.1. З метою подолання неузгодженості в роботі класоводів  4-х класів і  вчителів- предметників  познайомитися з навчальними програмами для початкових класів та зберігати наступність методів навчання і виховання, застосовуваних учителями початкових класів.
                                                                                                Січень і постійно.                                     

 

 

1.2. З метою вивчення рівня засвоєння  знань учнів   4-х класів та індивідуальних особливостей їх розвитку  відвідати ряд заходів у майбутніх 5- их класах ) уроки повторення і узагальнення програмового матеріалу, самостійні чи контрольні роботи з обов’язковим наступним аналізом їх результатів з класоводами.
                                                                                         Січень- травень 2016 р.

 

1.3. Під час відвідування уроків особливу увагу звертати на фіксування  психологічних та фізіологічних особливостей дітей класу.                                                                Постійно.                                                                                     

 

 

 

1.4. Під час навчально – виховного процесу у 5 класі:
- створювати такі ситуації, які б дозволяли підлітку проявляти ініціативу, мати право на помилку, на власну думку, брати участь у спільній діяльності, працювати в умовах альтернативи, вибору ;                                                              

 

 

 

- поряд з індивідуальними розвивати групові форми проведення занять, якісно змінюючи ступінь відповідальності кожного за загальний результат;                         

 

 

 

- розвивати рефлексивні вміння учнів дивитись на себе «з боку», формувати навички самоконтролю та самооцінки.                                                          

 

 

- створити атмосферу доброзичливості, щирості,будувати стосунки зі школярами з урахуванням їх індивідуальності, готовності до навчальної діяльності.                      Протягом І семестру 2016-2017 н.р.
2. Учителям, які претендують на класне керівництво у майбутніх 5-х класах
 Дмитришеній О.В.,Кмитюк А.В.,Загороднюк Л.В.:

 

2.1. Взяти на облік  дітей з пониженою здатністю до навчання ,ознайомитися з карткою їх здоров’я та фізичного розвитку, матеріально – побутовими умовами   і ознайомити  зі списком цих учнів, учителів – предметників.                                Вересень 2016-2017 н.р.                                                                      

 

 

2.2. Приділити максимум уваги формуванню учнівського колективу, відпрацюванню правил його функціонування.                                                              У І семестрі  2016-2017 н. р.

2.3.  Проводити різноманітні форми позакласної виховної роботи  із залученням батьків, старшокласників.                                                                             Протягом року.

3. Заступнику директора з НВР Юрковій А.М.:

3.1. Провести психолого - педагогічний консиліум : «Адаптації учнів 5-х класів до навчання у школі ІІ ступеня» (  жовтень 2016-2017 н. р.)

3.2. Надавати методичну допомогу учителям, які викладають в 5-х класах з даного питання.                                                                  .                                                                                                             За потребою.

3.3. Провести  контрольні зрізи знань з математики та української мови  учнів 5-х класів  згідно з річним планом роботи.  На початку 2016-2017 н. р.

4. Практичному психологу  Клімочко Л.Л.:

4.1.Провести дослідження щодо адаптації учнів 5-х класів до навчання у школі ІІ ступеня .
                                                              Вересень - жовтень  2016-2017 н. р .

4.2.  З результатами дослідження ознайомити педагогічний колектив під час проведення психолого - педагогічного консиліуму Жовтень  2016-2017 н. р.

 

4.3. Надати практичні рекомендації учителя – предметникам, батькам щодо адаптації учнів 5-х класів до навчання у школі ІІ ступеня.                             Листопад 2016-2017 н.р.             

 

 

5.  Заступнику директора з НВР Даніловій Т.В. організувати проведення  відкритих уроків, на яких самими педагогами відслідковується динаміка форм і методів навчання учнів упродовж начання  в 1- 5 -х класах.                                   ІІ семестр 2015-2016 н.р.

6.Керівнику ШПМК учителів початкових класів Фроловій Г.Г.:

6.1.  Провести засідання ШПМК,запросивши на нього учителів – предметників, які викладатимуть у 5-х класах, з метою вироблення єдиних підходів до здійснення навчально – виховного процесу.                                                              На весняних канікулах 2015-2016  н. р.

6.2. Розглянути питання на черговому засіданні ШПМК « Використання інформаційних ресурсів і технологій для організації різноманітних форм взаємодії дорослих і дітей з метою розв’язання особистісно значущих проблем молодших підлітків ».            Січень 2016 р.

 7. Учителям початкових класів :

7.1.   Дотримуватись беззаперечного виконання  вимог навчальних програм до знань , умінь і навичок учнів на кінець навчального року.                                          Постійно.

 

7.2. Ознайомитись з  програмами з базових дисциплін 5-х класів з метою подолання розбіжностей у вимогах до рівня навчальних досягнень учнів 4-х і 5-х класів .
                                                                   ІІ семестр 2015-2016 н.р.                                                                                   

 

 

7.3.Продовжувати роботу над формуванням  загальнонавчальних умінь і навичок, розвитком пам’яті , уваги, мислення учнів.                                                              Протягом року.

 

7.4.  Працювати над розвитком  мовлення учнів, підвищенням їхньої мовленнєвої культури, що відповідає найважливішим вимогам сучасного реформування школи .            Постійно.                                                           

 

 

7.5.  Вчити учнів спостерігати, щоб ці спостереження поєднувалися з аналізом, класифікацією, узагальненням, систематизацією і міркуванням.                                Постійно.

8. Заступнику директора з ВР Шпикуляк М.М. , педагогу – організатору
Корольовій А.С. залучати   учнів  5-х класів  до участі у різноманітних позашкільних заходах , які сприятимуть розвитку позитивних емоцій, що допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у своїх силах.                         З січня 2016 р.